Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



tisdag 21 februari 2012

Naturvetenskap på förskolan: Dansa Vatten, Is & Snö! Tema med 4-5 åringar!

Alla barn har rätt att få tillgång till alla möjliga sätt att lära & förstå sig & sin omvärld på & jag brinner för dansen som en del i det hela:)

Ur: LPFÖ 98 reviderad 2010
Förskolan ska sträva efter att varje barn

"utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama."

"utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra."

Vi har med en grupp barn på min förskola experimenterat & undersökt kring ett av naturens viktigaste element:
Vatten vatten vatten!
Vatten i olika form fast/flytande (ej ännu ånga, tar vi senare med värmen som kommer)
Från Snö-vatten-is-.......?
Vi har tagit in snö för att underöka vad som händer när snön kommer in i värmen?
 Vad kommer finnas i den smälta snön?
 Sedan ut som vatten igen i kylan- Vad händer då med vattnet? (Snö,var någras teori)
Vi tar in isen som då blir till...?
- Barnen har haft många kloka funderingar och teorier.
Ett annat steg har varit att vi dansat vatten, is & snö i alla dess former efter en kort inspirationsstund då barnen tänkt fritt om vatten :
Vad vatten kan göra?
Vad vi kan göra med vatten?
 Var vatten finns?

Några tankar & ord från barnen :
Rinnande vatten i rör under jorden, forsande i vattenfall, porlande, droppande regn, regnpölar, kluckande som vågor,isberg, vi kan dricka ,finns i kranen,vi kan bada i, tvätta  oss & göra rent,diska & fiska, laga mat och med vatten baka kaka! :)

Ett experiment fick det bli också:
Vattenkanna- 1 stor flirtkula & 1 mindre glaskula.
Vilken flyter alt. sjunker? Hur kommer det sig? Känn på båda samtidigt,vilket material? Vilken väger mindre/mest?
Vi snurrade också med en slev i vattnet & skapade en strömvirvel som letar sig ner mot botten av kannan.
Vi dansade olika vattenformer i rörelser som gå på, gå i & bli....vatten, is & snö.
Dansade alla olika vinteraktiviteter som de kom på..allt från pulkarace till att fånga snöflingor med tungan & äta snö! (hihi, då blev det många skratt =))
Som avslutning skapade vi en strömvirvel med gruppen i en roterande virvel som sen återgick till lugnt vatten & ett stilla hav.

Är de inte kloka så säg? :) Tänk vad det kommer att bli spännande att följa deras nyfikenhet på hur allt hänger samman naturens kretslopp,  osv..iallafall,det är oändligt ämne att jobba vidare med så det är bara att följa med Strömmen!


fortsättning följer...det kommer fler ringar på vattnet , vår tankeprocess har bara börjat!
/g

3 kommentarer:

  1. Gunilla, så häftigt att läsa!!! Vad duktig du är med barnen.Tänk vad de kommer lära sig. Det man gör med kroppen, fastnar i knoppen.
    Härligt att läsa att du brinner så för det du gör. UNDERBART!!!
    Jag kommer följa fortsättningen :-)
    Kram
    // Jeanette

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Ja, det ÄR underbart att se hur vissa barn fullständigt lyser ...<3 DÅ känns det härligt är vara i mina kläder som pedagog,& värt allt slit:))

    SvaraRadera